~ Kengkawan ~

Monday 8 October 2012

Selawat Syifa

Assalamualaikum,

Sekarang nie cik atynn sebuk nak mengupdate entry walaupun esok EXAM. Oh, TIDAKK~~ Sempat lagi  tuh. HEHE. Readers semua sihat? Hendaknya sihatlah yee. ^_^

So, sekarang cik atynn nak kongsi dengan korang semua tentang satu selawat yang cik atynn suka baca :D SELAWAT SYIFA. Haa, sapa taw selawat syifa nie? Mestilah semua orang tau kan :) *Kecoh la cik atynn nie :p*

Selawat syifa adalah salah satu selawat yang sering dikatakan mempunyai pelbagai fadhilat dan kelebihan dan salah satu daripadanya adalah berkaitan dengan kesihatan dan penyembuhan penyakit.


Walaupun pernah dikatakan selawat ini boleh mendatangkan syirik, tapi ianya berlaku bila selawat ini disalah ertikan dalam penterjemahannya. Menurut Dato’ Dr. Haron Din, memang terdapat sedikit kekeliruan sekiranya ianya diterjemahkan terus 'ayat demi ayat'. Apa yang penting adalah kita perlu ingat bahawa segala penyakit dan musibah yang datang semua dari Allah SWT dan penyembuhnya juga dari Allah SWT


Segala ubat adalah sebagai pengantara atau asbab,dan usaha kita sebagai hambaNYA yang tetap yakin Allah SWT adalah musabab dan penentu diatas kesembuhan seseorang dan insyaAllah selawat syifa juga boleh dijadikan salah satu amalan untuk menyembuhkan penyakit.

So, inilah bacaan selawat syifa.


Terjemahan:
Ya Allah, berilah rahmat ke atas penghulu kami, nabi Muhammad S.A.W. yang dengan berkat baginda, engkau menyembuhkan hati-hati, menjadi penawar dan menyihatkan tubuh badan juga memberi kesembuhan penyakit serta mengurniakan cahaya penglihatan dan kurniakanlah juga rahmat keberkatan dan kesejahteraan keatas keluarga dan sahabat baginda.

Selawat syifa nie banyak kelebihannya. Kalau dibaca tiap-tiap hari, InsyaAllah dengan izin Allah:


  1. Menyihatkan jasmani dan rohani.
  2. Diberi keselamatan di dunia dan di akhirat.
  3. Hati menjadi terang benderang, dapat melihat mana yang hak dan mana yang salah.
  4. Tubuh menjadi kuat, tidak mudah terkena pengaruh yang merosakkan.
Ada satu cerita yang aku terbaca tentang selawat syifa nie. Nie pun cik atynn terbaca dekat blog seorang kawan dan cik atynn copy paste untuk awak semua :D

*****
Bermula nk exam final sem2 kt u, bru aku sedar..selawat n doa2 amalan ni byk bntu kita dlm segala mcm selepas kita berusaha..ok di pendekkan cerita..time exm tu..ms duk tggu nk msuk dwn periksa terdengar bdk sebelah bersembg..die critala,ustazah die dlu ad pesan..klu nk exm or hadapi ape2 ujian pn..jgn lupe bc selawat syifa'..sbb time ustazah tu exm ms zmn sek dlu,die ada xle jwb soaln exm n ofcoz ble dh hbis exm rs mcm ssh nk skor tp ble result kua terkejut ustazah tu..sbb die dpt A utk subjek ssh tu..


dats why dri hri tu..aku try amalkan selawat syifa',n kebetulan ad satu paper tu,susah sgt..smpai xsempat nk jwb hbis sbb xcukup ms..tp sepanjang ms jwb tu,xlekang kt mulut baca selawat syifa'..n ofcoz aku xltk harapn tinggi untuk sem tu n subjek tu..tp ALLAH tu MAHA PEMURAh..alhamdulillah aku dpt B utk paper tu..fuHH! xsgke..n yg paling bangga ofcoz parent aku..sbb sem tu aku dpt dekan list..ALHAMDULILLAH..
*****

So, sesape yang mengambil exam tu bolehlah amalkan selawat syifa nie. InsyaAllah, berkat usaha dan dengan izin Allah ia akan membantu. Bukan itu sahaja, dalam apa jua keadaan pun kita boleh membaca selawat syifa nie. Juga kita sentiasa basahkan bibir anda dengan sentiasa berzikir kepada Allah.

Semoga entry kali nie memberi manfaat yang berguna kepada readers semua. Peringatan untuk diri sendiri juga :D



3 comments:

  1. Nasuha- info berguna dikongsi bersama :)

    Suara hati- jom.. semoga mendapat manfaat dariNya. InsyaAllah :)

    ReplyDelete