~ Kengkawan ~

Monday 4 March 2013

Fakta Tuntutan Sulu Keatas Sabah

Assalamualaikum ~


Siapakah yang menceroboh perairan negara di lahad datu?


Tentera Diraja Kesultanan Sulu = The Royal Sulu Sultanate Army. Mereka di anggarkan dalam 400 ketika mula2 datang. Jumlah terkini [3.3.2013] mungkin telah berubah ikut situasi dan keadaan semasa. Mereka dilengkapi dengan senjata. Mereka juga terlatih. Mereka datang dari selatan filipina. Ketua mereka ialah Raja Muda Agbimudin Kiram, iaitu adik kepada Jamalul Kiram III dan Ismael Kiram II. Jamalul Kiram pernah bertanding untuk jawatan senator bagi memasuki dunia politik di negara kelahiran dia, iaitu filipina.


Apa tujuan mereka mencerobohi sabah?


Mereka mahu menduduki sabah. Mereka menuntut bahawa sabah ialah hak milik kesultanan sulu. Mereka juga menegaskan bahawa sabah ialah rumah mereka. Mereka tidak akan keluar dan berganjak dari sabah biarpun terpaksa mati disini. Mereka tegas mahu mengambil semula apa yang pernah menjadi milik kesultanan sulu pada waktu zaman dahulu.

Logik ke tuntutan mereka?

Tak logik langsung. 

Pertama, keturunan sultan sulu tidak lagi diiktirafkan sebagai sultan lagi di filipina. Maksudnya apa yang tinggal kini ialah waris sultan sulu bukan sistem pemerintahan kesultanan sulu. Sistem itu sudah tidak diiktirafkan oleh mana2 negara sekalipun sekarang neh.

Kedua, ada dua kumpulan yang claim masing2 ialah sultan sulu. Maksudnya sesama mereka berpecah, ada dua kumpulan bertelagah dan up diri masing2 sebagai ketua dan sultan sulu bagi kumpulan dan pengikut masing2.

Ketiga, paling penting. Ada juga di antara mereka self claim sultan of sabah dan sultan of sabah dan sulu. Memang kelakar habis.



No comments:

Post a Comment