~ Kengkawan ~

Tuesday 31 July 2012

Siapa Cakap Kerja Rumahtangga Tugas Isteri ???

salam...

rasa macam nak update blog pulak lepas sahur nie...heheheheh...
korang sume apa khabar?? sihat?? 
Alhamdulillah..cik atynn masih sihat walafiat dan masih bernafas dibumi Allah nie.. :)

so, sekarang nie tangan cik atynn gatal nak tulis pasal hal rumah tangga kan... okay, cik atynn taw yang cik atynn tak kahwin lagi... tapi bakal berkahwin tak lama lagi...InsyaAllah... *wink2* (muka mintak penampar)

sekarang nie kalau kita tengok banyak yang dah kahwin kerja rumahtangga dibuat oleh isteri... isteri mengemas rumah, mengemop lantai n macam2 lah... tapi tahukah anda anda dan andaaaa...STOP !.. ha, nampak tak dah guna perkataan formal nieyhh...haha

tahukah korang yang kerja2 rumahtangga nie bukan tugas seorang isteri... tapi tugas seorang suami...SEORANG SUAMI !! *emo pulak die*

tugas seorang isteri hanya melahirkan anak, menjaga anak dan melayan suami... tu jee...
tak betul ke?? tak percaya...
Lihat dibawah ini......


 kalau boleh suami tolong lah sekali waktu isteri buat kerja dalam rumahtangga... jangan cakap "kerja rumah kan tugas isteri." atau "tu kan memang isteri yang kena buat.. so, kenapa aku perlu tolong isteri aku" *uishhh, sentap mak jemahh kalau suami sendiri cakap camtu dekat isteri...*... Dalam al-Quran takde tulis pun kerja rumah tugas seorang isteri... tu semua tugas suami...dan isteri pula kalau dah tahu pasal benda nie janganlah bebankan suami anda... sampai taknak buat kerja rumah langsung...bila suami suruh buat air pun taknak..."abang pergilah buat sendiri"... jangan2... berdosa !!...  kalau rasa2 suami taknak buat sorang isteri sedia menolong... kalau buat sesuatu kerja tu sama2 kan lebih "SWEET"  di alam rumah tangga tu...sume kerja buat together...takde lah sorang je penat...kan?? dan yag paling penting kita akan dapat more barakah ... InsyaAllah.. :)

p/s: maaf kalau bicara saya membuat suami2 yang membaca blog ini terasa, sentap or marah... saya cuma berkongsi ilmu dengan anda semua... dan saya sendiri masih belajar sesuatu seperti ini untuk kegunaan masa hadapan saya... sama2 memerbaiki diri kearah yang lebih baik... yang baik itu semua datangnya dari Allah dan yang buruk itu datangnya dari saya sendiri... kalau ada yang saya salah sila perbetulkan dalam komen anda... (komen yang berunsur hentaman, cacian, makian TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI !! ) 

salam :)


6 comments:

  1. nice info.. kebanyakan laki semue fkir keje2 uma isteri yg perlu wat.. tp laki kene thu, laki sepatutnye wat keje2 cam tuh.. huhu..

    ReplyDelete
  2. salam ukhuwah ...

    yeahhh...thats right...tu lah perlunya pengetahuan agama yang cukup sebelum berkahwin ^_^

    patutnya semua tu kerja lelaki...mereka je xsedar...:)

    ReplyDelete
  3. hehe..nk tegakkn keadilan ke kak?

    ReplyDelete
  4. haha, xde lahh...saje je nak kongsi sesame kitee :)

    ReplyDelete
  5. mmg bukan tugas isteri, tp kalau suami suruh? dah jadi tanggungjawab bukan? hehehe

    setuju suami isteri kena sama2 dalam bina keluarga :)

    ReplyDelete
  6. kalau suami yang suruh mestilah isteri kena buat... sbb isteri kena ikut cakap suami...^_^

    ReplyDelete