~ Kengkawan ~

Wednesday 14 August 2013

Pendapat tentang Mat Luthfi masuk gereja dipagi raya

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt :)

Haa, pagi raya hari tu Mat Lutfi telah mencetuskan kontroversi dengan masuk gereja dipagi raya. So, ramailah mereka2 yang mengkomen yang negative and berbentuk sarcasm. Ada juga berfikiran positive. Walauun cerita tu dah lama, tapi kita kena betulkan balik pemikiran mereka yang bersikap negative itu. betul tak? kalau tak, mereka akan tetap ditakuk lama. tak berubah dan tidak cuba untuk berubah dan tidak cuba untuk memahami keadaan yang sebenar.

 Dah baca entry ini? -----> Mat Lutfi Masuk Gereja Di Pagi Raya? So, I decided untuk tanya pendapat sahabat cik atynn, Faris. Thanks to Faris sebab sudi memberikan pendapat dia. Cik atynn pun setuju sangat dengan pendapat dia. hikhiks :)


- PENDAPAT FARIS -

Assalamu'alaikum wbt, 

Mat Lutfi masuk gereja di pagi raya? my opinion? There's nothing wrong with that. Masuk je la, aku siap pernah lihat org azan kat dalam gereja, ok je, teharu aku. masa kat dalam gereja tu, tak kisah la nak buat apapun, janji tak buat perkara yg dilarang oleh Allah swt. adab pun kenalah jaga, kerana iaanya melambangkan agama kita.

Plus, org pi masjid pada pagi raya pun sebab nak solat raya secara berjemaah, pastu dengar khutbah raya. tambhan, lagi baik kalau solat kat padang or tanah lapang kerana ianya sunnah. kita kenalah juga tahu yg solat sunat raya aidilifitri itu adalah sunat muakkad, tak nak buat pun takpe, tapi dalam islam amat digalakkan utk melakukannya berbanding sunat-sunat biasa.

So, utk kes mat ni, biarlah dia nak masuk gereja pada pagi raya ke, petang raya ke, malam raya ke pun takpe. tak kisah. Rasanya dia tak buat perkara terlarang pun kat dlm gereja tu, tambahan dia mungkin melakukan sesuatu yg baik utk diri dia, org sekeliling dia dan demi agama dia. kalau pasal isu solat sunat raya pula, boleh je dia nak solat secara berendirian kalau tak dapat nak solat berjemaah di pagi raya, senang, simple, mudah je..., kenapalah rmai org suka peningkan kepala diaorg..adoi.. '. walauapapun,, Good job to mat!haha. dapat rasa satu pengalaman yg baik.

akhir sekali, aku akan ckap, Kepada sesiapa yg suka menghukum org dengan sesuka hati tanpa tahu perkara yg sebenar...hentikanlah perbuatan tersebut, berhati-hatilah... azabnya seksa kerana memfitnah.

itu sahaja... :)

Nota hati : Cik atynn suka bertukar pendapat dengan orang lain especially sahabat cik atynn. Dengan bertukar pendapat, kita boleh mengetahui cara pemikiran seseorang :D



Thanks for reading ^_~

2 comments:

  1. masuk gereja bukan bermakna kita dah kafir or terkeluar dari agama... bergantung pada niat dan tujuan kita...dulu pun semasa cerita I Am Khan lakonan SRK ditayangkan, isu ni hangat diperkatakan...tapi lumrah masyarakat memang mudah dan cepat membuat kesimpulan dan assume sesuatu...apa2 pun pendapat dan fikiran masing2... cuma if dilihat dari satu aspek ianya seperti tidak respect pada agama sendiri jer la...itu aje sentimen yang dimainkan di sini sebenarnya... hu hu hu...

    ReplyDelete
  2. aah.betol..apa yg tak boleh nye masuk gereja.. bukan jadi murtad pon.. laen la kalau dia sembah Tuhan Kristian tu.aduii

    ReplyDelete